تعمیر باتری هیبرید
بهمن 10, 1400

تعمیر باتری هیبرید یا تعویض باتری هیبرید

خودروهای هیبرید دارای دو نوع باتری می باشند .

 

الف) باتری معمولی با ولتاژ 12 ولت

این باتری که اغلب روی تمام خودروهای سواری مورد استفاده قرار میگیرد. این باتری تامین کننده برق مصرف کننده های ولتاژ پایین میباشد. یعنی برق مورد نیاز سنسورها ، چراغها ، کامپیوترها و بقیه را تامین میکند.

 

ب) باتری هیبرید (باتری ولتاژ بالا)
این باتری همانطور که از نامش پیداست مخصوص خودروهای هیبریدی بوده و صرفا روی خودروهای هیبرید سوار میشود. باتری های هیبرید دارای ولتاژ بالا و خطرناک میباشند.

به عبارت بهتر اگر شما به دو قطب باتری معمولی (12 ولت) دست بزنید دچار برق گرفتگی نمیشوید و هیچ مشکلی شما را تهدید نمیکند.

اما در خودروهای هیبرید قضیه متفاوت است . بدین معنا که حین کار کردن روی باتری هیبرید باید حتما از دستکش عایق (عایق نسبت به ولتاژ بالا) استفاده گردد. چرا که اگر شخصی بدون دستکش عایق روی ولتاژ باتری هیبرید کار کند و ناخواسته دستش به دو سر قطب مثبت و منفی باتری برخورد کند جریان بسیار بالایی در زمان خیلی کم از بدنش عبور کرده و میتواند به راحتی باعث مرگ وی شود.

 البته زمانی که باتری هیبرید روی خودرو نصب میشود سیستمهای ایمنی بسیار پیشرفته کل سیستم هیبرید و از جمله باتری هیبرید را کنترل نموده بطوریکه در اثر وجود کوچکترین ایردی در سیستم هیبرید کامپیوتر هیبرید اجازه READY شدن به سیستم را نمیدهد و خودرو روشن نمیشود.

 

همچنین اگر هر یک از باتری های 12 ولت و هیبرید افت ولتاژ پیدا کنند و تخلیه شوند خودرو READY نمی شود.
باتری های هیبرید از جمله باتریهای ولتاژ بالا هستند که امروزه در صنعت خودروسازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

این باتریها به طور ویژه روی خودروهای TOYOTA و LEXUS به طور انبوه استفاده میشود. باتری هیبرید از آنجاییکه ذخیره کننده برق ولتاژ بالا است، برق مورد نیاز مصرف کننده های ولتاژ بالا را تامین میکند.

 

تیم فنی ایرتویولکس تامین کننده انواع باتری های هیبرید تویوتا و لکسوس میباشد.

تعمیر باتری هیبرید

برخی راننده بر این تصور هستند که باتری هیبرید قابل تعمیر است در صورتیکه زمانی که بعد از کارکرد حدود 80 تا 90 هزار کیلومتر تقریبا همه سل های باتری یکسان خراب شده و آنچه که برخی تعمیرکارها به عنوان سل خراب اعلام میکنند به این معنا نیست که فقط چند تا سل خراب بوده و بقیه سالم هستند، بلکه همه سل ها خراب شده و برخی از آنها در شرایط بدتر هستند، نه اینکه همه سالم باشند و فقط برخی سل ها خراب شده اند.

مهم ترین دلیل فنی این مورد این است که زمانی که برخی تعمیرکاران نسبت به تعمیر باتری هیبرید اقدام کرده و برخی سل ها با سل های نو جایگزین میکنند و زمانی که باتری مثلا در سربالایی و یا شتاب گیری خودرو زیر بار قرار میگیرد سل های نو حداکثر آمپر را کشیده و مجددا باتری در وضعیت غیر عادی یا ایراد وارد شده و کامپیوتر هیبرید پیام هشدار CHECK HYBRID SYSTEM را در صفحه کیلومتر ظاهر میکند.

در این شرایط راننده باید مجددا هزینه کرده و باتری تعمیری را تعویض کند. و این یعنی دوباره کاری و صرف وقت و هزینه بیشتر و مرجوع شدن کار و عدم رضایت مشتری.

برخی راننده ها نیز باتری خود را دست افرادی غیر حرفه ای و سودجو سپرده با این امید که باتری هیبرید را میتوانند بالانس کنند و یا با بروزرسانی نرم افزار مشکل آنرا حل کنند در صورتیکه اصلا در باتری هیبرید بروزسانی وجود نداشته و این صرفا کلاهبرادری بیش نیست.

در بسیاری از موارد دیده شده که باتری های به اصلاح بالانس شده باعث ایجاد مشکلات بیشتری در خودرو شده و خودرو علاوه بر نمایش پیام هشدار CHECK HYBRID SYSTEM در صفحه کیلومتر اصلا قادر به READY شدن نیست.

 

 

تعویض باتری هیبرید

باتری هیبرید نیز مانند سایر باتری ها عمر مفید داشته و بعد از طی کیلومتری یا چند سال استفاده مداوم نیاز به تعویض پیدا میکند.

بسیاری از راننده ها نسبت به هزینه بالای باتری بسیار شاکی شده و آنرا یکی از معایب خودرو های هیبرید تلقی میکنند البته قیمت باتری هیبرید مانند تمام قطعات و حتی قیمت خودرو تابع شرایط اقتصادی و ارز میباشد. ولی نکته ای که هیچگاه راننده های خودروهای هیبرید آنرا نمی بینند این است که گیربکس خودروهای هیبرید از نوع E- CVT یعنی ELECTRICAL CVT است.

این گیربکسها دارای دو عدد موتور ژنراتور سه فاز 650 ولت هستند که باعث شده تعداد قطعات مکانیکی بسیار کمتر شود. هر چه تعداد قطعات مکانیکی کمتر شود، احتمال خرابی آن نیز کمتر خواهد شد. به عبارت بهتر گیربکس هیبرید که از نوع E-CVT میباشد دارای قعطعات بسیار کمتری بوده و در کیلومتر های بالا حدود 500 هزار کیلومتر با فرض انجام به موقع سرویس نیاز به هیچ تعمیراتی پیدا نمی کنند و از نظر مالی راننده سود می برد. گذشته از آن این نوع خودرو ها مصرف سوخت بسیار پایین دارند که به لطف سیستم HYBRID SYNERGY یعنی مشارکت همزمان نیرو محرکه بنزینی و نیرو محرکه برقی خودرو حاصل می شود و از این نظر هم از نظر مالی به نفع راننده است.

روی باتری های هیبرید کابلهای نارنجی رنگ وجود دارد که سلهای باتری را به هم متصل میکند. ولتاژ نهایی این باتریها بسیار خطرناک شده و حتی باتری که از روی خودرو تعویض میشود ولتاژی بسیار خطرناک دارد و این به این معنا نیست که اگر باتری از روی خودرو باز شد امکان آسیب زدن ندارد.

 

لذا میتوانید با خاطری آسوده و تضمینی پروسه تعویض باتری هیبرید را به تیم مجرب و آموزش دیده در کشور ژاپن – تیم فنی ایرتویولکس – بسپارید.

در پایان لازم میدانم به چند نکته اشاره کنم:
از ایراد باتری هیبرید خودروی خود قبل از هزینه کردن و تعویض باتری هیبرید اطمینان حاصل فرمایید.( هر هشدار CHECK HYBRID SYSTEM الزاما به معنای ایراد باتری هیبرید نمیباشد.) شاید ایراد از باتری هیبرید نباشد.

 

از تعمیر باتری هیبرید و  بستن باتری های هیبرید استوک خودداری نمایید.
با کمک تیم فنی ایرتویولکس قبل از خرید خودروی هیبرید از سلامت باتری آن مطمئن شوید .( کارشناسی فنی قبل از خرید)
نداشتن کد خطای باتری هیبرید در دستگاه عیب یاب به معنای سلامت باتری هیبرید نیست.

بررسی و استعلام کم شدن کیلومتر خودروی خود را به ما بسپارید.( کارشناسی فنی قبل از خرید)

پشتیانی فنی 24 ساعته تویوتا و لکسوس:
علاوه بر سفارش تامین و نصب باتری هیبرید، در هر ساعت از شبانه روز و در هر جاده از کشور با هر مشکلی مواجه شدید میتوانید با شماره موبایل ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات عیب یابی در محل تیم فنی ایرتویولکس بهره ببرید.
09120404633

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.