سرويس قطعات کنترل موتور
بهمن 2, 1399
LEXUS LC CONVERTIBLE 2021
بهمن 2, 1399

عيب يابي سيستم ايموبيلايزر تويوتا و لکسوس

عيب يابي روشن نشدن موتور در اثر ايراد سيستم ضد سرقت

بررسي سلامت  ريموت و تعريف ريموت

عيب يابي اوسيلاتورهاي سيستم ايموبيلايزر`

عيب يابي کامپيوتر هاي سيستم Immobilizer

 

خودروهای تویوتا و لکسوس از سیستمهای ضد سرقت پیشرفته ای برخودرار هستند و همچنین تنوع سیستمی بالایی دارند.

قابل توجه رانندگان محترم:

سیستم ایموبیلایزر در هربار که خودرو را روشن خاموش میکنید کد ایموبیلایزر عوض می شود و امکان روشن کردن آن با سوئیچ غیر اصلی وجود ندارد . خصوصا در سیستمهای ریموتی تویوتا ولکسوس .

در خودروهایی که مجهز به سیستم key less یا ریموتی هستند تنوع سیستم و کامپیوتر ها برای سیستم ایموبیلایزر بیشتر و همچنین امنیت سیستم بیشتر میشود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه هیچ گاه ریموتها را کنار دستگاه هایی که اشعه دارند نگذارید.

یکی از نکاتی که گاها برای مشتریان رخ میدهد این است که بعضا مشاهده شده که راننده خودرو را در مجاورت یک دکل مخابراتی پارک میکند . دقت داشته باشید پارک کردن خودرو کنار دکلهای مخابراتی مانند دکل کلانتریها، فرودگاه  ها و دکل مخابرات می تواند اثر موقتی روی ریموت بگذارد.

به عبارت دیگر در این شرایط امواج متصاعد شده از دکلهای مخابراتی روی امواج ریموتها اثر منفی گذاشته و باعث می شود تا خودرو روشن نشود.

 

البته این اثر موقتی است. راه حل این است که باید خودرو را هل دهید و تا از زیر دکل دور شود تا بتوانید خودرو را روشن کنید.

نکته مهم بعدی که رانندگان باید به آن توجه داشته باشند این است که در صورتی که خودرو روشن نمی شود، اول از همه به چراغ ایموبیلازر توجه کنید.

در صورتیکه چراغ ایموبیلازر هنوز  چشمک میزند، یعنی سیستم ایموبیلایزر همچنان فعال بوده و اجازه نمی دهد تا خودرو روشن شود.

 

چشمک زدن چراغ ایموبیلازر به معنای فعال بودن  سیستم ایموبیلایزر بوده و اجازه نمیدهد تا خودرو روشن شود.

 

زمانی که سوییچ اصلی در خودروهای سوئیچی  در مغزی سوئیچ قرار گرفت و دو مرحله چرخانده شد و چراغ ایموبیلازر خاموش گردید  یعنی ایموبیلازر اجازه داده تا موتور روشن شود.

این کد در از یک طرف در سوئیچ و از طرف دیگر در کامپیوتر ایموبیلازر ثبت شده که با هم برابرند  و در هر بار استارت زدن کد ها همزمان عوض می شوند. اگر به هر دلیلی کد داخل سوئیچ با کد داخل کامپیوتر ایموبیلازر برابر نباشد و یا ایراد دیگری در سیستم ایموبیلازر باشد چراغ ایموبیلازر خاموش نشده و خودرو روشن نمی شود.

لذا زمانی که یک سارق سعی میکند با سوئیچ غیر اصلی خودرو را روشن کند، چون کد ایموبیلایزر در آن سوئیچ با کد ایموبیلازر در کامپیوتر متفاوت است، لذا امکان روشن شدن وجود ندارد. تازه فرض بر این است که سوئیچ سرقتی یا غیر اصلی بتواند وارد مغزی سوئیچ شده و بچرخد.

حال اگر خودرو ریموتی باشد و ریموت اصلی در خودرو های ریموتی وارد اتاق شد و دکمه استارت فشارداده شود کد ایموبیلازر با کد ایموبیلایزر درون یکی از کامپیوترها باید با هم همخوانی داشته باشد و طی پروسه ای بسیار  پیچیده، اجازه دهد موتور روشن شود.

وقتی چراغ روی دکمه استارت سبز شد، یعنی کد ایموبیلازر درون ریموت با کد ایموبیلازر درون کامپیوتر با هم برابر است. در صورتی که چراغ روی دکمه استارت هوز قرمز باشد یعنی ایموبیلازر هنوز فعال بوده و اجازه نمیدهد موتورروشن شود. این یعنی ایراد روشن نشدن موتور از سیستم ایموبیلازر است.

 

در خودروهای ریموتی معمولا رانندگان با ایراد باز نکردن دربها مواجه میشوند که میتواند اغلب مربوط به باتری ریموت باشد.

به عبارت بهتر وقتی باتری ریموت تمام می شود، راننده نمیتواند درب را باز کند. ولی این به معنای این نیست که خودرو روشن نمیشود.

برای تشخیص این ایراد یکی از دکمه های LOCK یا UNLOCK  روی ریموت را فشار داده اگر چراغ قرمز روی آن روشن – خاموش شد، یعنی باتری ریموت سالم است و اگر چراغ روی ریموت روشن – خاموش نشد، یعنی باتری ریموت خاموش شده است.

در این وضعیت میتوانید باا کلید مکانیکی کنار ریموت درب خودرو را باز کرده و داخل شوید و خودرو را روشن کنید.

ولی اگر همچنان چراغ ایموبیلایزر چشمک بزند یعنی سیستم ایموبیلایزر ایراد دارد.

 

یکی از نکات بسیار مهم در سیستم های ایموبیلازر از نوع ریموتی این است که اگر به هر دلیلی هر دو ریموت خودرو گم شود، باید چندین کامپیوتر به همراه مغزی سوییچ و نیز ریموتهای نو برای خودرو سفارش گذاری و خریداری گردد و از اول همه ریموتها را برای آن تعریف نمود.

لذا هزینه عیب یابی و تعمیرات خودرو ( هزینه قطعات) بسیار بالا خواهد بود.

یکی از نکاتی که مهم است این است که این تعریف ریموت باید توسط دستگاه عیب یاب اصلی صورت گیرد.

و در این مواقع باید حتما ریموت اصلی و نو خریداری و تعریف کد شود و هرگز ریموت استفاده شده قابل تعریف کد نمیباشد.

وقتی ریموتی برای یک خودرو تعریف میشود برای خودری دیگر قابل استفاده نمیباشد.

 

 

 

 

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.