عيب يابی سيستم های ABS, VSC
بهمن 1, 1399
عيب يابی فرمان برقی و هيدروليک
بهمن 1, 1399

عيب يابی پيشرفته سيستمهای هيبريد

خودروهاي هيبريد داراي تکنولوژي روز دنيا و بسيار پيشرفته ميباشند. تيم دوره ديده و مجرب ايرتويولکس با استفاده از استاندارد هاي عيب يابي و راهنماي تعميراتي تويوتا و لکسوس همواره نسبت به عيب يابي پبشرفته سيستمهاي هيبريد اقدام نموده و با تکنيکهاي مالتيپلکس، و ضمن رعايت نکات ايمني خاص خودروهاي هيبريد مشکلات پيش آمده در اين خودرو هاي را برطرف مينمايند.

سیستمهای هیبرید در خودروهای تویوتا و لکسوس از پیچیدگی و در عین حال ایمنی بسیار بالایی برخوردار میباشد.

این سیستمها از خودرو به خودرو متفاوت بوده ولی در عین حال اصول ثابتی را رعایت مینماید.

یکی از نکات مهم در سیستمهای هیبرید برق ولتاژ بالای خودروها میباشد.

عیب یابی روی سیستمهای هیبرید بسیار پیچیده و نیاز به دوره آموزش تخصصی دارد و تکنسینهای معمولی اگر دوره لازم را نگذرانده باشند و اطلاعات کافی از برق و نقاط خاص خودرو نداشته باشند، در صورت تعمیرات روی این خودرو ها با خطرات جدی مواجه خواهند شد که میتواند علاوه بر آسیب جدی به خودرو با برق گرفتگی سطح بالا و خدای نکرده با مرگ مواجه شوند.

برق خودروهای هیبرید از حدود 200 ولت DC شروع شده و بسته به شرایط مختلف حرکت در اجزای مختلف خودرو تا 650 ولت AC نیز افزایش خواهد بافت.

لذا با توجه به حساسیت کار و خطرات آن، عیب یابی روی مدار های برقی سیستم هیبرید  نیاز به مهارت و دقت و تمرکز بسیار بالایی دارد.

 

در خوددرو های هیبرید کابلهای نارنجی وجود دارد که از نظر استاندارد جهانی به معنای برق ولتاژ بالاست.

این کابل ها از باتری در عقب خودرو شروع شده و از زیر خودرو با سه لایه عایق به بخش جلویی خودرو یعنی به بخش اینورتر میرسد.

 

سیستم های هیبرید تکنولوژی روز دنیا می باشد. مهمترین بخش در سیستم هیبرید تویتا و لکسوس کنترل آن می باشد که بین اجزای آن برقرار میباشد.

از آنجاییکه کامپیوتر هیبرید کنترل کل سیستم های نیرو محرکه و ایمنی و امنیتی خودرو را انجام میدهد لذا یک نظارت روی تمام اجزای خودرو دارد.

در صورت بروز هر کونه ایراد در یکی از زیر مجموعه های آن بلافاصله پیام CHECK HYBRID SYSTEM  را در صفحه کیلومتر نمایان کرده و از READY شدن خودرو جلوگیری مینماید.

یکی از این مراکز پردازش اینورتر است که تحت کنترل کامل کامپیوتر هیبرید عمل میکند . در مجموعه اینورتر از رله های قوی استفاده شده است که در کسری از ثانیه برق و بسته به شرایط مختلف بخشهای مختلف را قطع یا وصل میکند.

معمولا ایراد در سیستم هیبرید برای راننده با روشن شدن چندین چراغ هشدار و چراغ چک همراه بوده و باعث نگرانی راننده میشود.

در صورتیکه با پیام مواجه شدید، بلافاصله با تیم فنی ایرتویولکس تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید.

یکی از دغدغه های اصلی مالکین محترم، ایراد در سیستم باتری هیبرید میباشد که در صورت خراب شدن پیام فوق را روشن میکند.

البته روشن شدن این پیام الزاما به معنای باتری هیبرید نبوده و نیاز به عیب یابی با دستگاه عیب یاب دارد.

ما میتوانیم به طور 100 درصد (نه 99 درصد) سلامت باتری هیبرید خودرو را بررسی و اعلام نظر کنیم.

این امر حین خرید خودروی هیبرید بسیار مهم میباشد. چرا که برخی فروشندگان با پاک کردن کد خطای مربوط به ایراد باتری وانمود میکنند که باتری سالم است و نیاز به تعویض ندارد و معمولا کمتر از یک هفته خریدار بعد از خرید خودرو و دیدن پیام CHECK HYBRID SYSTEM تازه متوجه موضوع می شوند.

 

یکی دیگر از موضوعات مهم در خودروهای هیبرید گیربکس آن می باشد.

گیربکس خودروهای هیبرید با همه انواع گیربکسهای خودروهای معمولی تفاوت دارد. در گیربکسهای هیبرید دو عد موتور ژنراتور سه فاز و بسیار قوی وجود دارد که در صورت خراب شدن باید گیربکس بصورت کامل تعویض شود.

از آنجاییکه گیربکس خودروهای هیبرید از نوع E-CVT  یعنی ELECTRICAL CVT  میباشد و نباید آنرا با گیربکس های CVT رایج اشتباه گرفت .

اساسا CVT به معنای ضریب تعویض دنده بصورت خطی بوده و E-CVT یعنی گیربکس هیبرید بصورت خطی و با کمک برق ( موتورژنراتور) دنده را بصورت خطی تعویض میکند. روغن گیربکس خودروهای هیبرید مانند گیربکسهای اتوماتیک بوده و به هیچ وجه از روغن گیربکس مخصوص گیربکسهای CVT استفاده نکنید چون باعث آسیب به گیربکس میشود.

 

اغلب مشاهده شده که رانندگان به دلایلی اقدام به موتور شویی در خودروهای هیبرید می نمایند.

این امر بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث آسیب به خودرو شود.

اگر خودرو روشن باشد حتی موتور شویی  میتواند به راحتی باعث برق گرفتگی شخص شود. لذا اکیدا توصیه میکنیم در صوتیکه موتور کثیف بوده و یا خاک گرفته یا با بخار و یا با اسپری کف اقدام به موتورشویی نمایید.

یکی از موارد شایع در مشکلات ایجاد شده بعد از موتور شویی این است که آب با فشار بسیار بالا وارد سوکتهای نارنجی شده و باعث آسیب به آن قطعه از خودرو شده و در این صورت ECU  هیبرید از READY شدن خودرو جلوگیری می نماید.

موتور شویی حتی در برخی خودروهای غیر هیبرید هم میتواند باعث بروز مشکل گردد چرا که به دلیل محکم نبودن خار سوکت و یا شل بودن آن آب میتواند وارد ECU موتور شده، سولفاته کرده و برد ECU اصطلاحا می سوزد  و دیگر موتور روشن نمیشود که این مورد در HIACE بسیار شایع است.

عیب یابی روی سیستمهای هیبرید باید حتما با استفاده از دستکش عایق انجام شود.

همانطور که قبلا ذکر شد ECU هیبرید با بسیار از کامپیوتر های خودرو ارتباط داشته و از طریق شبکه آنها را کنترل میکند.

لذا در صورت بروز یک ایراد چندین چراغ هشدار روشن می شود. بطور مثال در حین ترمز گیری کامپیوتر هیبرید روی ترمز گیری نظارت و کنترل دارد و به همین دلیل چراغ ABS و کنترل پایداری در برخی ایرادهای هیبرید علاوه بر پیام CHECK HYBRID SYSTEM روشن میشود.

عیب یابی پیشرفته سیستمهای هیبرید از توانایی ها و مهارتهای تیم فنی ایرتویولکس میباشد که با تکیه بر دوره های آموزشی گذرانده شده در کمپانی TOYOTA در کشور ژاپن و تجارب کسب شده میباشد.

در صورت بروز هر گونه مشکلی در خودروهای تویوتا و لکسوس بویژه خودروهای هیبرید میتوانید در هر ساعت از شبانه روز و از هر نقطه از کشور با ما تماس بگیرید.

 

 

 

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.