عيب يابی سيستمهای ولتاژ بالا
بهمن 1, 1399
عيب يابی شبکه مالتی پلکس
بهمن 1, 1399

بررسی هشدار Check Hybrid System ، کد خطای P0A80

يکي از شايع ترين ايرادها در خوروهاي هيبريد ظاهر شدن پيام فوق در صفحه کيلومتر ميباشد.

در اين شرايط معمولا چراغ چک موتور هم روشن شده و کروز کنترل از کار مي افتد.

عيب يابي اين مورد را به ما بسپاريد.

الزاما اين هشدار به معني ايراد باتري هيبرد نيست. قبل از هر چيز بايد خودرو عيب يابي شده و دقيقا بررسي شود.

 

باتریهای هیبرید با باتری های دیگر تفاوت دارند. ولتاژ باتریهای هیبرید بسیار بسیار بالاتر از باتری های معمولی است. یکی از تفاوتهای دیگر سل یا بلاکهای باتری هیبرید با باتری های معمولی است. در باتریهای هیبرید سل ها (بلاک ها)  قابل جابجایی است ولی در باتری های معمولی سل ها یکپارچه بوده و قابل جابجایی نیستند.

اگر به دلیل روشن بودن مصرف کننده در خودرو (مثلا چراغ سقفی یا چراغ پشت سایبان) باتری 12 ولت افت ولتاژ پیدا کند و به عبارت بهتر باتری بخوابد، میتوان با باتری به باتری کردن آن را  مجددا به ولتاژ معمول برگرداند به شرطی که باتری ایراد پیدا نکرده باشد. ولی این مورد در باتری هیبرید متفادت میباشد.

اگر به هر دلیل باتری هیبرید افت ولتاژ پیدا کند در حدی که وضعیت شارژ باتری افت چشم گیری پیدا کند، دیگر نمیتوان باتری را با روش باتری به باتری به سطح ولتاژ معمول برگرداند. خصوصا که باتری هیبرید را نمی توان باتری به باتری کرد.

به عبارت بهتر شارژر باتری هیبرید دستگاهی پیشرفته و متفاوت بوده که حتما  شارژ باید باتری هیبرید توسط دستگاه عیب یاب انجام شود.

باتری هیبرید نیز مانند سایر باتری ها عمر مفید دارد. یکی از ایراداهایی که در باتری های هیبرید رخ میدهد از بین رفتن سل های باتری هیبرید بوده که در این صورت نیاز به تعویض باتری میباشد. در این وضعیت  پیام هشدار check hybrid system  در صفحه کیلومتر ظاهر شده و همچنین چراغ های هشدار هم در صفحه کیلومتر روشن میشوند

در این مرحله طی عیب یابی توسط دستگاه عیب یاب کد خطای معروف P0A80 ظاهر میشود.

P0A80= Replace Battery Pack

 

باتری هیبرید در خودروهای مختلف متفاوت بوده ولی در هر صورت اگر خراب شود، پیام CHECK HYBRID SYSTEM  یا پیام HYBRID SYSTEM MAKFUNCTION در صفحه کیلومتر ظاهر میشود.

 به خاطر داشته باشید سیستم هیبرید شامل اجزای مختلفی میباشد و وقتی ایرادی در یکی از بخشها رخ دهد، تمام سیستم هیبرید درگیر شده و ایراد فوق نمایش داده میشود. لذا پیام فوق به تصور غلط برخی افراد صرفا و الزاما  ایراد در باتری نمی باشد.

یکی دیگراز عواملی که ممکن است روی خرابی زود هنگام باتری اثر بگذارد، دمای و آب و هوای منطقه میباشد. اگر خودرو در شهرهای گرم مانند اهواز یا بوشهر کار کند رودتر خراب میشود.

لذا باتری هایی که از دبی و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد میشوند به دلیل گرمای زیاد زودتر خراب میشوند . خصوصا اینکه کشورهای حوزه خلیج نیاز به کاهش مصرف بنزین و خودروی هیبرید نداشته و فروش باتری هیبرید با مدت زمان زیاد انبارداری در دمای بالا همراه بوده و خریداران را مشکل جدی مواجه میکند.

این امر به دلیل از بین رفتن شارژ پذیری سل های باتری هیبرید می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.