عيب يابی سيستمهای برقی
بهمن 1, 1399
آموزش دوره موتور
بهمن 1, 1399

عيب يابی سيستم برق موتور تویوتا

عيب يابي سيستم کنترل موتور

عيب يابي روشن نشدن موتور

عيب يابي ريپ موتور

 

خودروهای تویوتا ولکسوس در تنوع خاصی ارائه میشوند و دارای بهترین تکنولوژی روز دنیا میباشند.

عموما خودروهای ژاپنی از یک منطق خاصی در طراحی بهره میبرند و در خودروهای ژاپنی تویوتا بهترین آنها می باشد. بویژه اینکه برخی سیستمها در تویوتا طراحی منحصر به فرد داشته و توسط  خود شرکت TOYOTA طراحی شده و  از روی خودوری دیگری کپی برداری نشده است.

تنوع طراحی در موتور ها به صورت زیر میباشد:

موتورهای 4 سیلندر

موتورهای 6 سیلندر خطی (سوار شده روی برخی لندکروزهای قدیمی)

موتورهای 6 سیلندر خورجینی (سوار شده روی اکثر لندکروزرها و FJ)

موتورهای 8 سیلندر (روی لکسوسهای LS 460 , GS 460)

موتور باکسر یا خوابیده (روی خودروی سوپر اسپورت GT86 )

همچنین روی برخی خودرو ها سیستم توربور شارژر نصب شده که کلا سیستم سوخت رسانی را تحت الشعاع قرار داده و کنترل های موتور عوض می شود. مانند لکسوس NX 200 t .

در خودروهای هیبرید هم سیستم هیبرید که روی خودرو سوار میشوند کلا سیستم سوخت رسانی و کنترل موتور را تغییر میدهد.

یکی از تنوع ها در سیستم موتور نوع سوخت ( گازوئیل) بوده که در موتور های دیزلی استفاده می شود. در حال حاضر چهار مدل خودور دیزلی در سواری استفاده شده و در حال تردد میباشد.

مانند هایلوکس، هایس، لندکروز و COASTER .

این تنوع در سیستمهای موتوری و کنترل موتور در حال حاضر در خودروهای تویوتا و لکسوس در یاران به طور انبوه وجود داشته و باعث شده است تا عیب یابی و تعمیرات این سیستمها نیازمند دانش و مهارت خاص خود باشد.

یکی از مهمترین نکات در عیب یابی موتور این است که  عیب یابی باید با توجه به نوع سیستم، سنسورها و ارتباط آنها با کامپیوتر صورت گیرد.

به عبارت بهتر روشن نشدن موتور در یک موتور 4 سیلندر کرولا با روشن نشدن موتور در یک کمری هیبرید یا لندکروز دیزلی دلایل و احتمالات خاص خود را دارد و نمیتوان یک نسخه را برای هر مدل کنترل موتور تعمیم داد.

دلایل ریپ زدن در موتور ها اغلب از یک قانون کلی پیروی میکند که شامل سیستم هوارسانی، سوخت رسانی و برق موتور می شود. اگر این نسبت سوخت به هوا در موتور به هر دلیلی به هم بریزد با ریپ زدن موتور مواجه میشویم.

لرزش موتور هم دلایل گوناگونی دارد ولی در برخی خودرو ها بسته به مدل آن با هم متفاوت میباشد. به عبارت بهتر در موتور 4 سیلندر ساده دلایل لرزش موتور با یک موتور DUAL VVT_i لندکروز میتواند در برخی بخشها تفاوت کند.

 

در برخی خودرو ها موتور در دور آرام خاموش کرده ولی با گاز دادن موتور به زور روشن مانده و با برداشتن پا از روی پدال گاز بلافاصله خاموش می شود.

این امر میتواند به دلیل ایراد در سیستم هوارسانی باشد و نسبت سوخت به هوا در دور آرام تنظیم نمی باشد. از انجاییکه سیستم هوارسانی در موتور ها متفاوت میباشد لذا بسته به سیستمهای موتور قطعات هر سیستم ایراد میتواند کمی متفادت باشد.

مثلا ریپ زدن موتور در یک موتور توربو با یک موتور غیر توربو میتواند متفاوت باشد و الزاما ایراد موتور معمولی در موتور توربو یکسان نبوده و بالعکس.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.